torsdag, december 22, 2005

Hjärndöd

Jag är siffer-analfabet. Allvarligt! Jag börjar faktiskt tro det. Jag har inte alltid varit det. Kunde räkna värsta komplicerade ekvationerna på gymnasiet och fick faktiskt en fyra i matte (vilket idag ter sig som en fullständig omöjligthet... men sant). Men sen dess har det bara gått utför. Så fort jag ställs inför någon form av matematiskt problem så blir jag helt blank i skallen och jag kan inte formulera en enda tanke. Förutom: PANIK! Blir så jäkla stressad av siffror.
Anledningen till denna utläggning är att igår skulle jag räkna ut hur mycket ett antal hotellrum kostade exklusive moms. Moms = 25 procent. Trodde jag! Men det är ju tydligen olika moms på olika saker. No shit Sherlock! Räknade således helt fel. När min kollega (siffergeni för övrigt) sedan skulle berätta hur man skulle räkna blev det kortslutning i min hjärna. Orkar inte dra resten av historien men jag satt som en tom fiskmås i cirkus 30 minuter innan poletten trillade ner. Inte så snabb när det gäller siffror alltså. Så jäkla drygt att vara sifferanalfabet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar