tisdag, april 14, 2009

Söt som socker

Läste en intressant bok när jag var ledig förra veckan: "Sockerberoende - söt fantasi eller bitter verklighet?"

Den tog på ett bra sätt upp socker och dess påverkan på kroppen. Att för mycket socker kan orsaka diabetes vet vi ju alla, men det som tog mest skruv i mitt huvud var det faktum att socker påskyndar det biologiska åldrandet och att det kan öka förekomsten av rynkor!! Damn.

Så efter att ha frossat i påskgodis i helgen börjar idag ett sundare liv. Kommer nog att bli en utmaning för en person som jag, som gärna äter en chokladbit både i tid och otid, och som dessutom har noll karaktär när det gäller sötsaker. "Det är jag värd" heter motiveringen i mitt huvud när jag käkar godis. Aldrig att jag skulle få dåligt samvete för att käka godis. Det finns inte i mitt huvud. Så detta kan nog bli lite småtufft. Har dock lovat mig själv att det nya sundare livet bara ska gälla i veckorna. Helg är ju fortfarande helg = då är man värd allt. Eller i alla fall lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar