lördag, september 19, 2009

Klumpigt

Precis efter att jag tagit bilden nedan gick jag ut på bryggan och la mig i kvällssolen.

Ligger där på rygg och njuter av stillheten. Hör bra fåglar och syrsor. En nästintill religiös stund. Ska precis vända mig och lägga mig på mage när jag hör "plums". Damn! Husnyckeln som legat i fickan på mina byxor hade glidigt ut och åkt ner i vattnet mellan springorna i bryggan...

Vad göra? Tänker först att den får ligga kvar där. Ingen lär ju hitta den. Eller? Ser framför mig hur någon gör inbrott hos oss en mörk vinternatt. Lägger mig vid kanten och tittar in under bryggan. Ser nyckeln ligga där på botten bland allt sjögräs. Ok. Inte så mycket att fundera över. Tar av mig skor, strumpor och byxor. Konstaterar att det är lågvatten så vattnet borde inte vara så djupt. Hoppar i. Konstaterar att jag missbedömt vattenståndet en aning. Det når mig till midjan.


Men slutet gott. Allting gott. Fick upp nyckeln och traskade sedan hem med mina sjöblöta trosor i fickan.
Sommarens sista (?) dopp blev alltså ett ofrivilligt sådant.

1 kommentar: