tisdag, juni 15, 2010

Bötfälld på Nya Zeeland


Råkade ut för en, i efterhand ganska rolig, incident när vi reste. Skulle flyga från Fiji till Nya Zeeland och när man flyger till NZ måste man deklarera om man har någon form av mat med sig in i landet. Det hade inte vi så vi kryssade NO i alla rutor.

Traskade igenom första kontrollen där tulltjänstemannen kollade på våra lappar och hänvisade oss till kön "Nothing to declare". Där scannades våra väskor. Och där tog det stopp. Tullmannen sög tag i min ryggsäck, varpå Johan frågar mig "Vad har du i väskan??".
Damn!
Hade glömt att jag hade en morot i väskan.

Tullmannen plockade upp min morot ur väskan, tittade på lappen där jag lovat på heder och samvete att jag INTE har någonting ätbart med mig in i landet och upplyste mig om att jag precis begått ett brott genom att ljuga i min declaration form.
Damn damn damn!
En tullkollega tillkallades som med allvarsam min bad mig följa med honom. På hans kontor blev jag återigen upplyst om att jag begått ett brott och att jag kommer att få betala 200 dollar i böter.
Damn!

Jag försökte på alla möjliga sätt prata mig ur situationen. Bad om ursäkt en miljard gånger och lovde att jag aldrig skulle göra det igen. Funkade inte.
Bad om ursäkt och såg vääääldigt ledsen ut. Funkade inte heller.
Till slut berättade jag att vi egentligen inte ens skulle varit på Nya Zeeland. Vi skulle ju flyga direkt vidare till Cooköarna, men flygbolaget hade ändrat tiderna så att vi tvingades övernatta i Auckland. Här drog tullmannen öronen till sig.
"Så ni skulle egentligen inte ens varit här".
"NEJ, precis!!"
Tullmannen nöjde sig då med att ge mig en skriftlig varning.
Slutet gott.
Allting gott.

Never ever kommer jag att bära runt på en morot i väskan när jag flyger. Promise!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar