söndag, februari 26, 2012

Tankar från förr

Hittade mitt anteckningsblock från vår jorden-runt-resa i en låda när jag städade. Det innehöll mest korta noteringar om vilka ställen vi bott på, och en gedigen ekonomisk sammanställning över alla våra utgifter. Men det fanns också några korta dagboksanteckningar som jag nästan glömt bort att jag skrivit. Här är ett från våra sista veckor i Florida, där jag brottades med hemlängtan blandat med någon form av oro över hur det skulle bli att komma hem igen:

"Varför längta hem när du kan gå längs en sandstrand i soluppgången i Florida?
Varför längta hem till tvätt och disk och städning när du kan leva för dagen?
Varför längta hem till krav och måsten när du kan leva ett enkelt och okomplicerat liv långt borta?

Jag saknar människorna. Men jag saknar inte kraven jag ställer på mig själv i min relation till människorna.
Jag saknar hemmet. Men jag saknar inte jobbet det för med sig och fredagshandling på Maxi.
Jag saknar rutinerna. Men jag saknar inte ledan.

Dessa månaderna har verkligen varit en great escape. Vet inte om escape egentligen är ett så positivt ord, men vi har kommit undan så mycket. Och det är först nu jag verkligen ser och förstår hur skönt det varit.

Framförallt har det varit skönt att fly undan jobbet. Alla krav och måsten på jobbet. Och alla komplicerade relationer på jobbet.

Men jag vet att allt det där bara är i mitt huvud. Jag kan bestämma och styra hur jag vill att det ska kännas nu när jag kommer tillbaka. Det behöver inte vara jobbigt och motigt. Det kan bli lätt och kul. Om jag bara bestämmer mig för det.

Så gör det nu! Bestäm dig för det. Fokusera på hur kul det ska bli att träffa människorna du saknar. Att skratta, skoja och ha kul ihop med dem igen. Gemenskapen! Tänk på den. Även när du slås ned av det komplicerade. "

Så jobbigt och dramatiskt det låter såhär i efterhand... Men jag minns tydligt att det var så otroligt skönt att slippa alla kraven under de där månaderna vi var iväg, och att jag tyckte det kändes jobbigt att återvända hem till allt det. Men jag tror att jag sänkt kraven på mig själv ganska mycket sen dess, och det har gjort att livet är mycket enklare och roligare idag än vad det var innan vi åkte iväg.

Tidig morgon på stranden
På Key West
På väg hem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar