lördag, december 12, 2009

No stress! Tack och lov

Vanligtvis vid denna tiden på året är jag på ganska dåligt humör på grund av julklappshets/stress.
  • Stressar över alla julklappar som ska inhandlas i överfulla varma butiker, där jag tvingas trängas med hela övriga världen som också är på jakt efter de perfekta julklapparna.
  • Stressar över att försöka komma på vad jag själv önskar mig och sedan undvika att säga samma sak till flera personer.
  • Stressar över alla telefonsamtal med föräldrar och syskon där det ska kommas överens om man ska lägga ihop till vissa julklappar eller köpa var och en för sig.
  • Stressar över att jag kommit på den perfekta julklappen till mamma och pappa bara för att finna att min bror redan har köpt det och jag tvingas tänka om.
Var kommer då denna stress ifrån? Det kan man ju fråga sig. Jag skyller på åren med mitt ex. Då var det inte bara koordinering av julklappsinköp till min egen familj utan även till hans familj. Och det var ett konstant telefonerande och diskuterande fram och tillbaka. Redan i början på november krävde dåvarande svärmor in önskelistor, så att hon skulle kunna få alla sina julklappsinköp ur världen. När vi andra sedan framåt början av december skulle börja köpa julklappar så hade hon redan köpt alla saker som folk i familjen önskade sig så vi var tvungna att tänka om. Ja ni hör ju! Jag har fått allvarliga men på grund av detta...

Men i år är mitt dåliga humör och julklapps-stressen ett minne blott! Har kommit överens med min familj att vi skippar julklapparna i år eftersom vi ändå ska fira hos J's familj i Västerås. Och eftersom J och jag har den fina uppdelningen att var och en ansvarar för julklappar till sin familj, så slutar det med att jag inte behöver köpa en enda julklapp! Behöver bara vara moraliskt stöd i J's inköp och köpa två klappar till syskonbarnen. Det är allt. Ni anar inte vilken befrielse detta är. December har blivit en mycket roligare månad tack vare detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar